Veelgestelde vragen
Tarieven en facturen
Jaarlijks stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een tarievenbesluit op waarin maximumtarieven zijn vastgelegd die warmteleveranciers mogen vragen aan gebruikers. In het tarievenbesluit staat vermeld hoe een tarief tot stand is gekomen.
Lees meerAls een factuur niet is betaald, dan sturen we eerst een herinnering om de factuur alsnog te voldoen. Als vervolgens een factuur nog steeds niet is betaald, sturen we een aanmaning. Als daarna de factuur nog steeds niet is betaald, dan volgt een ingebrekestelling.
Lees meerDe eerste voorschotfactuur ontvang je ongeveer een maand na aanmelding bij Vaanster. Alle klanten van Vaanster betalen maandelijks een voorschotfactuur, zoals gebruikelijk is voor het afnemen van energie. We factureren altijd een maand vooruit. Daarom ontvang je de eerste keer twee facturen: één voor de maand dat je er bent komt wonen en één voor de volgende maand. Daarna ontvang je nog maar één voorschotnota per maand.
Via je persoonlijke account kun je nakijken welke facturen er open staan. Check altijd eerst of de optie automatische incasso wel is geactiveerd. Als dit niet het geval is, kun je dit direct op jouw 'Mijn Vaanster' aanpassen.
Is de maandelijkse incasso om een bepaalde reden niet gelukt? Neem dan contact op met de klantenservice van Vaanster om te bespreken hoe dit opgelost kan worden.
Soms heb je even wat ruimte nodig en kan het prettig zijn om een betalingsregeling af te spreken voor bijvoorbeeld een jaarafrekening. Dat begrijpen wij. Als de factuur nog niet is vervallen kan dat geregeld worden via de persoonlijke account. Bekijk je facturen en klik op het icoontje naast de factuurregel en stel de termijnen in voor een betalingsregeling.
Lees meerDe voorschotnota is gebaseerd op de geschatte kosten. Uiteindelijk wordt alles via de jaarafrekening verrekend. Eventueel kun je zelf het voorschotbedrag aanpassen via 'Mijn Vaanster'.
Lees meerJa dat kan. In je persoonlijke account kun je onder het kopje “mijn facturen” je voorschotbedrag aanpassen. Dat is wel binnen een bepaalde marge, omdat het voorschotbedrag wel voldoende moet zijn om de vaste kosten te dekken.
Klik hier om naar 'Mijn Vaanster' te gaan en log in om de gegevens aan te passen. Klik hier om een account aanmaken als je voor de eerste keer de pagina gaat bezoeken. Kom je er niet uit? Stuur dan een email naar klantenservice@vaanster.nl
Als je inlogt op ‘mijn account’ via de vaanster site vind je onder het kopje “Mijn Tarieven” een overzicht van het variabele tarief en van de vaste tarieven.
Link naar mijn persoonlijke account.
Lees meerVaak worden ook de termen gasloos of nul op de meter genoemd. Deze termen geven soms verwarring over de kosten. Wat houdt het nu in?
Lees meerIn de Warmtewet staan de tarieven die wij hanteren, en elk jaar bepaalt deze wet de tarieven per product. De specifieke tarieven voor jouw woning zijn in december per e-mail aan je doorgegeven en kun je ook vinden op Mijn Vaanster. Eenmaal ingelogd, ga naar "overzicht" en vervolgens "bestanden" om je tarievenblad te bekijken.
Voor het nieuwe jaar schatten we je jaarlijkse verbruik in op basis van het vorige jaar en/of je woningoppervlakte. Als je denkt dat je voorschot niet klopt, kun je het zelf aanpassen op Mijn Vaanster klantomgeving. Ga naar "Mijn gegevens", dan naar "Mijn contracten" en pas je voorschotbedrag aan.
Lees meerHet vastrechttarief is een vast jaarlijks bedrag voor je aansluiting op het Vaanster Energie-net, inclusief onderhoud en service. Het dekt verschillende vaste kosten, zoals aansluiting, warmte/koude, afleverset en meterstanden.
Lees meerHet variabel tarief hangt af van verschillende factoren en wordt gemeten door jouw energiemeter. In Nederland kan dit tarief gedurende het jaar veranderen op basis van marktomstandigheden. In tegenstelling tot een vast tarief dat constant blijft gedurende een contractperiode, kan het variabele tarief één of twee keer per jaar worden aangepast,afhankelijk van diverse factoren op de energiemarkt.
Lees meer